مصر ظهور شهروند جدید


در قاهره جزوه ای پخش شد که در آن نوشته بود: “امروز این کشور کشور شماست. آشغال نریزید. از چراغ قرمز عبور نکنید. رشوه ندهید. زنان را آزار ندهید. از در خروج مترو وارد نشوید. نگویید این مشکل من نیست ما دیگر هیچ بهانه ای نداریم.”

در آستانه تظاهرات روز دوشنبه در ایران, مصریان شروع به بهره برداری از سرنگونی آرام یکی از سرسخت ترین دیکتاتوری های جهان هستند. امروز ارتش مجلس و قوانینی را منحل کرد که بعد از جنگ 1967 اسرائیل از شکنجه, زندان و نقض حقوق منتقدین به مبارک را فروگذار نمی کردند. ادامه فشار از کوچه و خیابان ارتش را مجبور کرد که شورای حاکم این کشور و پارلمان را منحل کند. زیرا میلیون نفری که “فرعون” را پایین کشیدند, می تواند در صورت نیاز ارتش را هم پایین بکشند.

اما این تغییر نگرش عمیق تر از تلاش شتابزده برای بازگشت به میدان آزادی است. این تغییر در قلب و ذهن است. مصریانی که پیش تر هرگز تصور قدرت را نداشتند امروز کشوری متعلق به خود دارند.

با این حال بهار تازه ای در مصر درحال پدیدار شدن است که علیرغم پیچیدگی های سیاسی و اقتصادی این کشور, روح مالکیت و غرور ملی را در دل مردم پرورش می دهد.

اکنون همه چیز تغییر کرده است. شنبه در خیابان های مرکزی مصر همه شهروندان از ثروتمند ، متوسط و فقیر به صورت داوطلبانه برای جمع آوری زباله خیابان ها دست به کار شدند. از سطلهای گرد و غبار و جاروب اهدا شده توسط فروشگاه های محلی گرفته تا جلیقه های سبز که رویش نوشته شده است ، ” به نظافت مصر افتخار می کنم .”

تحولات  آینده مصر معلوم نیست ولی مفهوم شهروند قدرتمند مفهومی است که تا پیش از این هرگز وجود نداشته است.

برگرفته از suite101


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *